لزوم توجه به تقسیم وظایف زن و مرد در زندگی مشترک
تقسیم وظایف زن و شوهر علاوه بر این که مانع از فرسودگی ذهنی و روانی زوجین میشود، میزان صمیمیت و همدلی بین آنها را افزایش میدهد. در این مطلب شما را با نحوه تقسیم وظایف زن و شوهر و وظایف آن آشنا میکنیم.
پدرانه ها به نقل از ایرنا؛ براساس پژوهشهای انجام شده اگر یکی از زوجین در زندگی مسئولیت پذیر نباشد و وظایف مربوط به خودش را انجام ندهد ، همسرش را به سمت فرسودگی روانی و ذهنی یا خستگی بیش از حد پیش میبرد. زندگی مشترک فقط یک واژه نیست و کسی نمیتواند به تنهایی از پس مشکلاتش بر بیاید و فقط به صورت اشتراکی قابل پیشرفت است.
در گذشته وظایف زن و شوهر به صورت جنسیتی تفکیک میشد و مردان کارهای بیرون از خانه را انجام میدادند و زنان کارهایی داخل خانه را و تقسیم وظایف معنای خاصی نداشت ولی امروزه با گسترش حضور زنان در اجتماع در صورتی که خانوادهها به مسئله تقسیم وظایف نگاه سنتی داشته باشند و مردان توقع داشته باشند همسرشان علاوه بر انجام کارهای بیرون از خانه تمام وظایف خانهداری و بچهداری را به تنهایی به دوش بکشد با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد.
تفکر سنتی، کار خانه را وظیفه زن میداند و کار بیرون از خانه را وظیفه مرد زمانی که به این نقشها به چشم وظایف نگاه کنیم به مرور رابطه به تلخی میگراید بنابراین توصیه میشود قبل از ازدواج درباره تقسیم وظایف زن و شوهر در زندگی مشترک به توافقی نسبی برسید.
احساس ارزشمندی به همسرتان بدهید
فهرست مطالب
شاید تصور کنید که کار خانه، وظیفه یک زن خانهدار است ولی اشتباه میکنید. بر اساس منطق زمانی که مرد ۸ ساعت بیرون از منزل کار میکند و تامین هزینههای زندگی بر دوش اوست به همان اندازه و شاید هم بیشتر همسرش در خانه کار میکند و هزینههای زیادی از این طریق صرفه جویی میشود. از جمله نظافت خانه، شستن ظروف، پخت و پز، نگهداری از بچهها و غیره که تقریبا یک کار ۲۴ ساعته بدون مرخصی، حقوق و پاداش است.
یکی از مهمترین نکتهها در رابطه زن و شوهری این است که به خاطر لطفهایی که در حق هم میکنند، از یکدیگر تشکر کنند. مردان و زنان نیاز دارند که زحمات و کارهایشان دیده شود به این ترتیب مرد از تلاش بیرو از خانه رضایت پیدا میکند و زن خانهدار از کارش در منزل لذت میبرد و هر دو نفر برای پیشرفت زندگی و رابطه شان تلاش میکنند.
زمانی که زن و شوهر احساس خوبی در مورد کارهایشان داشته باشند، اعتماد به نفس و حس ارزشمندیشان افزایش پیدا کرده و ارتباط بهتری با همسرشان خواهند داشت.
زن و شوهر باید به هم کمک کنند
زمانی که زنی شاغل است و در تامین هزینههای زندگی به مرد کمک میکند در مقابل مردان هم باید در منزل به همسرشان کمک کنند. ازدواج باید براساس مشارکت و همدلی و صمیمیت باشد و اگر قرار باشد زن و شوهر در انجام امور زندگی حد و مرزهای دقیق مشخص کند هیچوقت نمیتوانند صمیمتی بینشان ایجاد کنند.
زن و شوهر باید به گونهای برنامهریزی کنند که سختی کارها بر دوش یک نفر سنگینی نکند و همراهی همسرشان را در همه امور زندگی به وضوح ببینند. اگر همه کارهای خانه بر دوش یک نفر باشد احساس خدمتکار بودن، بی ارزش بدن و مورد سو استفاده قرار گرفتن پیدا خواهد کرد که میتواند زندگی مشترک را با بحران خشم فروخورده روبرو کند.
اگر زنی هستید که همیشه کارهای خانه را انجام میدهید هفتهای یک روز به خودتان استراحت بدهید و همه کارها را به شوهرتان بسپارید بدون این که خودتان را در خرابکاریهایش دخیل کنید مسلما ممکن است شوهرتان کارها را به سرعت و تمیزی شما انجام ندهد ولی به مرور بهتر خواهد شد.
زن و شوهر باید بپذیرند که کارهای منزل برای هر دو آنها است و لیستی از کارهای منزل تهیه کنند سپس هر کدام کاری را که بیشتر نسبت به آن تمایل دارند یا در انجام آن کار بهتر هستند را مشخص کنند.
مثلا مردی ممکن است آشپزی را دوست نداشته باشد ولی استاد پختن کباب و جوجه باشد یا به کار با باربیکیو علاقه داشته باشد در این صورت میتوانید روزهای جمعه یا تعطیلات از دستپخت آقا لذت ببرید و سایر روزها خانم آشپزی کند. یا اگر مردی شستن ظرف را دوست ندارد یا به درستی نمیتواند این کار را انجام دهد، خانم این وظیفه را بر عهده میگیرد یا اگر زنی شستن حمام و سرویس بهداشتی برایش سخت است میتواند این وظیفه را به شوهرش بسپارد. در مورد کارهای باقیمانده هم بر اساس رعایت انصاف و رفاقتی به توافق برسید.
نحوه تقسیم وظایف زن و شوهر در زندگی مشترک
برای انجام وظایف خانه داری بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:
- سر قول و قرارتان بمانید و در صورت سستی همسرتان با احترام از او بخواهید وظایفش را انجام دهد.
- از کار همسر و فرزندتان ایراد نگیرید و در کارش دخالت نکنید و اجازه دهید وظیفهاش را انجام دهد ولی اگر از اشتباه بودن کارش مطمئن بودید به او کمک کنید تا کارش را با موفقیت به پایان برساند.
- به دلیل تنبلی یا ترس از نتوانستن از زیر وظایف در نروید همه میتوانند هر کاری را به مرور به خوبی یاد بگیرند و انجام دهند.
۵ ترفند موثر برای تقسیم وظایف خانه
- با شریک زندگیتان صحبت کنید: گفتگوی صریح درباره تقسیم کار، روش خوبی برای شروع تغییرات است. هر چه زودتر این کار را انجام دهید بهتر است. این صحبتها در حالت ایدهآل باید قبل از تصمیم برای فرزندآوری انجام شود و در این موارد توافق کنید.
- لیست تهیه کنید: شاید نوشتن لیست وظایف خانه برایتان مهم نباشد ولی اگر میخواهید هر کسی نقشش را به درستی ایفا کند باید یک لیست مرتب داشته باشید تا زمان انجام کارها و شخصی که قرار است آن کار را انجام دهد مشخص باشند و این لیست را در آخر هر ماه یا آخر هر هفته مورد بازبینی و اصلاح قرار دهید.
زمان انجام وظایف را بر اساس خواسته فرد و به گونه ای که برایش راحت تر باشد تنظیم کنید. مثلا اگر همسرتان بعد از ورود به منزل تا یک ساعت استراحت میکند نمیتوانید اصرار کنید که بلافاصله بعد از ورود به منزل دوباره برای خرید به بیرون برود. برای پیشگیری از بروز اختلافات زناشویی هنگام تقسیم وظایف باید لیست تهیه شده و زمان انجام آنها را بر اساس خصوصیات و خواسته های طرفین تنظیم کنید.
- برون سپاری کارها: اگر زن و شوهر هر دو شاغلند میتوانند برای کاهش کارهای خانه از برون سپاری برخی از کارها استفاده کنند. مثلا اگر بودجهتان اجازه میدهد هفتهای یک بار نظافت چی استخدام کنید یا فرزندتان را برای مدتی کوتاه به یکی از اعضای خانواده بسپارید. یا برای رساندن بچه به کلاس با همسایه هماهنگ کنید و نوبتی بچهها را به کلاسشان ببرید یا حتی هفتهای یک شب از بچههای هم مراقبت کنید.
- کنترل و محدود سازی را کنار بگذارید: اگر به بهانه این که همسرتان کارش را به درستی انجام نمیدهد انجام برخی از کارهای را برای او محدود کردهاید، دست از این کار بردارید. مثلا اگر نمیگذارید شوهرتان به ماشین لباسشویی دست بزند یا اجازه نمیدهید لباس تن بچه ها کند، کاملا در اشتباهید و صرفا کار شما باعث افزایش فشار کاری و روانی روی خودتان خواهد شد.
- اولویت هایتان را مشخص کنید: اگر اولویت های مهم زندگی را برای همسرتان توضیح ندهید ، نمیتوانید از او انتظار داشته باشید که باب میل شما رفتار کند و تغییرات مثبتی داشته باشد مثلا اگر از بینظمی و بیمسئولیتی همسرتان ناراحتید به جای این که روی تغییر شخصیتش تمرکز کنید ، اولویتها و خواستههایتان را به صورت گام به گام به او گوشزد کنید تا احتمال اجرایی شدنشان افزایش پیدا کند و به مرور تغییرات پایداری ایجاد شود.