نکات مهم در خرید عطر مردانه – قسمت اول
عطر شما بخش غیرمشهود اما بسیار تأثیرگذار بر استایل و البته تا حدودی شخصیت شماست که تأثیر زیادی روی دیدگاه و نظر اطرافیان نسبت به شما دارد. اغراق نیست اگر بگوییم یک عطر خوشبو بهاندازهی یکدست لباس شیک تأثیرگذار است و نهتنها اعتمادبهنفس شما را بالا میبرد بلکه شما را در نگاه اطرافیان فردی قوی، تأثیرگذار، جذاب و محبوب جلوه میدهد.
پدرانه ها؛ با اینهمه بهنظر میرسد بیش از هشتاد درصد آقایان در انتخاب عطر و ادکلن مناسب تبحر چندانی ندارند و از آنجایی که نوع پوست خود را نمیشناسند و گاهی هم در انتخاب عطر، روحیات و علایقشان را فراموش میکنند عطر اشتباه را انتخاب میکنند. در این نوشتار ما به شما میگوییم که چطور با توجه به نوع پوست، علایق و روحیات خود و حتی اطرافیانتان یک عطر مردانه مناسب بخرید. با ما باشید تا راهنمای خرید عطر مردانه را بخوانید.
چرا عطر میزنیم؟
فهرست مطالب
وقتی که یک رایحهی مناسب با فصل، موقعیت شغلی و اجتماعیتان، شخصیت و روحیات و البته نوع پوستتان انتخاب میکنید نهتنها فردی جذاب جلوه میکنید بلکه از نگاه خانمها هم، نمرهی قبولی میگیرید. طبق تحقیقی که سالهای پیش در سطح اروپا انجام شد، معیار اصلی آقایان برای انتخاب خانمها در نگاه اول ویژگیهای ظاهری خانمها بود، در حالیکه بو و رایحهی خوش بهطور ناخودآگاه مهمترین فاکتور انتخاب یک مرد از سوی خانمها اعلام شد؛ تا آنجا که در اروپا این اصطلاح بر سر زبانهاست که «خانمها با بو کشیدن و از طریق بینی عاشق میشوند». علت این امر شاید آن باشد که معمولا بینی خانمها به دلایل هورمونی بیشتر از آقایان نسبت به بو حساس است و بهعبارت دیگر زنان نسبت به مردان حس بویایی قویتری دارند. با این تفاسیر اهمیت انتخاب یک عطر مناسب و خوشبو برای مردان دوچندان میشود.
عطر یا پرفیوم؟
«عطر» یا «پرفیوم» ترکیبی پیچیده از اسانسها، تثبیت کنندهها، حلالها و ترکیبات معطر است که یا از منابع طبیعی استخراج میشوند یا بهصورت شیمیایی و مصنوعی تولید میشوند. با اینکه از زمان تمدنهای نخستین از برخی مواد خوشبوی طبیعی بهعنوان عطر استفاده میشده است، اما عطرسازی بهصورتی که هماکنون مرسوم است از اواخر قرن نوزدهم میلادی آغاز شد. بد نیست بدانید «عطر» نسبت به «ادکلن» دوام بیشتری دارد و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد ترکیب آن را عصارههای روغنی تشکیل میدهد. با اینهمه در حال حاضر اکثر آقایان ترجیح میدهند از ادکلن استفاده کنند که هم حاوی مقدار کمتری عصارههای روغنی است و در نتیجه رایحه ملایمتری دارد و هم از نظر قیمت نسبت به عطرها مقرونبهصرفهتر هستند. اما علاوه بر عطر و ادکلن که بیشتر شناخته شده هستند خوشبوکنندههای مردانه انواع دیگری هم دارند که در ادامه معرفی میکنیم.
ادوپرفیوم
اگر بهخاطر مشکلاتی مثل آلرژی و میگرن رابطهی خوبی با «پرفیومها» یا همان «عطرها» ندارید پیشنهاد ما به شما استفاده از «ادوپرفیوم» است. ادوپرفیومها بهخاطر میزان کمتر عصارههای روغنی (بین ۱۵ تا ۲۰ درصد) نسبت به عطرها سبکتر و ملایمتر هستند و هم تا حدود زیادی ماندگاری و دوام عطرها را دارند. اگر از آندسته افرادی هستید که دوست دارند در تمام طول روز بوی عطر بدهند پرفیوم و ادوپرفیوم مناسبترین انتخابها برای شما هستند.
ادوتویلت
«آب معطر» یا «ادوتویلت» بهخاطر درصد بالاتر الکل و میزان کمتر اسانسهای روغنی که در ترکیب آنها استفاده شده حتی نسبت به ادوپرفیومها هم سبکترند و بوی ملایمتری دارند. از نظر تخصصی ادوتویلتها از ادکلنها غلیظتر هستند و از میان نتهای سهگانهی عطرها، در ساخت ادوتویلتها روی نت ابتدایی تکیه شده است و به همین خاطر نسبت به عطرها دوام بسیار کمتری دارند (حدود سه تا چهار ساعت). بهخاطر سبکتر بودن ترکیب ادوتویلت نسبت به عطر و ادوپرفیوم به نظر میرسد که ادوتویلتها انتخابهای مناسبتری برای محیطهای کاری و جلسات رسمی هستند.
ادکلن
برخلاف تصور عموم که عطر (Perfume) را متعلق به خانمها و ادکلن (Eau de cologne) را متعلق به آقایان میدانند حقیقت این است که ادکلنها بهخاطر میزان اسانس بهکار رفته در آنها (حدود ۲ تا ۵ درصد) و مقدار بیشتر الکل، بسیار سبک و کم دواماند. بنابراین اگر بهدنبال یک رایحهی قوی و ماندگار هستید بههنگام خرید حتما به برچسب روی شیشهی عطر دقت کنید.
اوفرش
در کنار ادکلنها، «اوفرش»ها هم بهخاطر غلظت کم، میزان بسیار کمتر اسانس و روغن (حدود سه درصد) و درصد بالای الکل برای استفادهی روزانه بسیار محبوب هستند.
عطر دیزاینری و آرتیزان بخریم یا عطر نیش؟
اگر اهل استفاده از عطر و ادکلن باشید حتما تا به حال اصطلاحاتی مثل عطرهای «دیزاینری»، «آرتیزان» و «نیش» را شنیدهاید. اما فرق میان این سه نوع عطر را هم میدانید؟ اصلا عطرهای دیزاینری و آرتیزان با عطرهای نیش چه تفاوتی دارند؟
عطر دیزاینری
اگر اهل خرید از برندهای لوکس و معروفی مثل «بربری»، «کریستین دیور»، «تام فورد»، «شنل» و … هستید شما یک خریدار عطرهای «دیزاینری» هستید. طراحان عطرهای دیزاینری با توجه به سلیقهی عموم و نیاز بازار عطرهای برند خود را طراحی و تولید میکنند.
عطر نیش
در میان نامهای اسم و رسمدار عطر و ادکلن شاید اصطلاح عطرهای «نیش» کمتر به گوشتان خورده باشد و البته حق هم دارید. واژهی فرانسوی «نیش» که به معنای تولید و توزیع محدود یک کالاست به عطرهای لوکس و گرانقیمتی گفته میشود که توسط طراحان زبدهی عطر که لزوما صاحبان برندهای لوکس و گرانقیمت نیستند و شاید عطاری بینام و نشان با کسبوکاری محدود باشند، عمدتا برای اشخاص خاص یا بهصورت سفارشی به تعداد محدود تولید میشوند. عطرهای «نیش» که تا این اواخر عطر مختص اشراف، ثروتمندان و خانوادههای سلطنتی بود در سالهای اخیر عمومیت و محبوبیت بیشتری پیدا کردهاند با اینهمه هنوز هم عطر «نیش» عطر مخصوص خواص و ثروتمندان محسوب میشود.
عطرهای «نیش» در حقیقت نه یک کالای تجاری بلکه آثاری هنری هستند. بد نیست بدانید در سالهای اخیر تولیدکنندگان آنها در کنار بوهای خوش «مشک»، «وانیل» و میوههای مختلف عطرهایی با بوهای عجیبوغریب از بوی «بدن نوزاد» تا «بوی کاغذ» و حتی بوی «خون» و «عرق» را هم به فهرست عطرهای نیش اضافه کردهاند. از مشهورترین برندهای تولیدکنندهی عطر نیش برند محبوب «Guerlain» است. با این همه برندهای معتبر و محبوب عطرسازی و خانهی مد لوکس ازجمله خانهی مد «کریستین دیور» و برند مشهور «Tom Ford»، طی سالهای اخیر خط تولید عطرهای «نیش» خود را با توجه به استقبال مشتریان خود از این عطرها راهاندازی کردهاند.
عطرهای آرتیزانی
در دنیای پر زرقوبرق عطر و ادکلن، عطرهای «آرتیزانی» نسخهی کوچکتر و محصول شرکتهایی کوچک هستند که بیشتر روی فروش آنلاین و محلی تکیه دارند و عطار و صاحب برند معمولا یک نفر با تعداد کارکنانی بهاندازهی انگشتان دست است. عطرهایی با اسانس مواد طبیعی محصول عمدهی این عطاریها هستند و در نتیجه میتوان گفت که نسخهی کوچکتر عطرهای «نیش» هستند.
همچنین بخوانید: نکات مهم در خرید عطر مردانه – قسمت دوم
منبع: چطور
2 دیدگاه